فاکتور رضایتمندی بیمهشدگان از شرکتهای بیمه
فاکتور رضایتمندی بیمهشدگان از شرکتهای بیمه
معنای رضایتمندی بیمهشدگان از شرکتهای بیمه چیست؟
شما از چه راهی با شرکت بیمه خود آشنا شدهاید؟
آیا از خسارت پرداختی شرکت بیمه خود راضی هستید؟
شرکت بیمه شما در مواجهه با شکایات شما چگونه عمل میکند؟
رتبه شرکتهای بیمه در تأمین رضایت مشتری در شاخصهای رضایت
8 شاخص اصلی سنجش میزان رضایتمندی
شاخصهای رضایتمندی بیمهشدگان به ترتیب تأمین رضایت مشتریان
این سوالها و سوالهایی از این دست که ذهن بسیاری از بیمهشدگان رشتههای مختلف بیمهای را به خود مشغول میکند، آیا نحوه عملکرد شرکتهای بیمه برای جلب رضایت مشتریان خود است؟ بیمه مرکزی برای سنجش و ارزیابی میزان رضایتمندی بیمهشدگان شاخصهایی را تعیین نموده است.
پژوهش و بررسی این شاخصها در دستور کار مطالعاتی پژوهشکده بیمه قرار گرفته؛ و اطلاعات این طرح مبتنی بر بررسی میدانی میزان رضایتمندی آن دسته از مشتریان صنعت بیمه کشور است که در بازه زمانی سالهای 1391 تا 1393 ، از شرکتهای بیمه خسارت دریافت کرده اند بعد از بررسیهای انجام شده، در سال 1395 منتشر شده است.
حال سوال اصلی این است که چگونه میزان رضایت از شرکتهای بیمهای بهتر شده است؟ آیا این تحقیق به ما کمک میکند تا شرکت بیمهای که عملکرد بهتری دارد را انتخاب نماییم؟
در این بخش به بررسی ۱۳ شاخص اصلی سنجش میزان رضایتمندی مشتریان از شرکتهای بیمه میپردازیم. این شاخصها معیارها و فاکتورهای متنوع و گسترده را دربر میگیرد؛ از شاخص سهولت در صدور بیمهنامه گرفته تا پرداخت خسارت و حتی تبلیغات و نحوه ارتباط شرکتهای بیمه با مشتریان خود. این سیزده زیر شاخص به شرح زیر است:
1- مرحله تبلیغات
تبلیغات صحیح: تبلیغاتی است که علاوه بر نوآوری و خلاقیت در معرفی شرکت بیمهگر و مزایای آن، گمراهکننده نباشد؛ بلکه مشخص و واضح باشد. تبلیغات گمراهکننده تبلیغاتی است که باعث ابهام در تشخیص محصولات بیمهای شود. همچنین با وعدههای خارج از پوششهای مقرر در بیمهنامه، یا فراتر از عملکرد بیمهگر، باعث گمراهی بیمهگذاران شود. همچنین وعدههایی که با شرایط بیمهنامه و یا با قوانین و مقررات بیمهای و عرف منطبق نباشد.
2- مرحله صدور
تناسب شرایط بیمهنامه با نیاز مشتری: شامل شرایط بیمهنامه و تطابق آن با نیازها و خواستههای مشتری است. اگر محصولی با نیازهای مشتریان همخوانی نداشته باشد، طبیعی است مشتری از خرید آن احساس رضایت نخواهد داشت.
ارائه اطلاعات مناسب به مشتری: بیمه یک رابطه حقوقی بین بیمهگذار و بیمهگر است. آگاهی از شرایط این رابطه حقوقی، خطرات تحت پوشش و خطرات مستثنی شده و سایر موارد از حقوق بیمهگذار بوده و کیفیت اطلاع رسانی در این خصوص بر رضایت مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد.
سادگی و سرعت در صدور بیمهنامه: بیمهگذاران از تأخیر و هدر دادن زمان در هنگام صدور بیمهنامه احساس نارضایتی مینمایند. از آنجایی که ارائه خدمات بیمهای، شامل قراردادهای بلند مدت حقوقی است؛ این امر موجب میشود صدور بیمهنامه و همچنین انجام خدمات بیمهای مستلزم اجرای پروسهای بوروکراتیک و اداری شود؛ در حالی که مشتریان خواهان سادگی روشهای اداری و تسهیل این امور هستند. شرکتهای بیمه هم سعی میکنند بخاطر احترام به وقت و خواستههای بیمهگذاران، تشریفات زائد اداری را حذف نمایند.
رضایت مالی: بیمه یک قرارداد مالی است و بنابراین علاوه بر شاخصهای دیگر، رضایتمندی مالی نیز بر رضایت مشتریان بیمه تاثیرگذار است. در اینجا منظور تنها حق بیمه پرداختی نبوده، بلکه احساسات رضایتی است که بیمهگذار از عادلانه بودن رابطه مالی خود با شرکت بیمه دارد. این احساس رضایت نه تنها از حق بیمه، بلکه از شرایط تخفیفات و میزان آنها نیز ناشی میֱشود.
3- مرحله خسارت
ارائه اطلاعات مناسب به مشتری: همانطور که گفته شد بیمه یک رابطه حقوقی بین بیمهگذار و بیمهگر است. آگاهی از شرایط پرداخت خسارت از سوی بیمهگر به بیمهگذار و مدارک لازم و سایر موارد از حقوق بیمهگذار بوده و کیفیت اطلاع رسانی در این خصوص بر رضایت مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد.
سادگی و سرعت در پرداخت خسارت: بیمهگذاران از تأخیر در هنگام پرداخت خسارت احساس نارضایتی مینمایند. ارزیابی و کارشناسی خسارت وارد شده و همچنین ارائه خدمات بیمهای، پروسهای زمانبر و مستلزم انجام تشریفات اداری است؛ در حالی که مشتریان خواهان سادگی روشهای اداری و تسهیل این امور هستند. شرکتهای بیمه هم سعی میکنند بخاطر احترام به وقت و خواستههای بیمهگذاران، تشریفات زائد اداری را حذف نمایند.
رضایت مالی: یکی از شاخصهای مهم رضایتمندی مشتریان صنعت بیمه، رضایت مالی آنان از خسارت پرداختی است. در اینجا منظور احساسات رضایتی است که بیمهگذار از عادلانه بودن رابطه مالی خود با شرکت بیمه دارد. این احساس از منصفانه بودن نحوه ارزیابی و پرداخت خسارت و میزان خسارت پرداختی ناشی میشود.
4- دانش کارکنان
دانش کارکنان و نمایندگیهای شرکت بیمه: جلب رضایت مشتریان در صنعت بیمه، مستلزم این است که کارکنان و نمایندگیهای شرکت بیمه از دانش بیمهای کافی برخوردار باشند. کارکنان شرکت بیمه باید دارای دانش حرفهای در مورد رشتههای مختلف بیمه باشند تا مشتری را راهنمایی کرده و نیازهای او را رفع کنند؛ و یا حداقل مشتری را به واحد یا فردی معرفی کنند که پاسخگوی نیازهای آنها باشد. آموزش کارکنان و همچنین استفاده از نیروهایی که دارای تحصیلات مرتبط با بیمه هستند؛ میتواند در این امر بسیار موثر باشد.
5- کیفیت ارتباط با مشتری
سیستم ارتباطات بین شرکت بیمه و مشتریان: امکانات و کانالهای برقراری ارتباط راحت بین بیمهگذار با بیمهگر، دسترسی آسان به شبکه فروش، دسترسی آسان به شعب پرداخت خسارت و سایر خدمات شرکتهای بیمه از عوامل موثر در کیفیت خدمات بیمهای است.
6- رسیدگی به شکایات
نحوه رسیدگی به شکایتهای مشتریان: آنچه در این شاخص از نظر مشتری مهم است، ایجاد یک سیستم پاسخگویی مناسب، در دسترس و عادلانه برای حل و فصل موارد اختلافی است. فارغ از نتیجه شکایات، نوع و نحوه رسیدگی به این شکایات بسیار مهم است. رسیدگی به شکایات باید بهگونهای باشد که موجب جلب رضایت مشتری شده و از نظر او منطقی، عادلانه، سریع و ساده باشد.
7- پاسخگویی
نحوه پاسخگویی به مشتریان: در مجموع نحوه پاسخگویی به مشتریان در کلیه مراحل صدور و دریافت خسارت، باید همراه با احترام و رفتار و برخورد مناسب از جانب کارکنان شرکت بیمه باشد. این امر از عوامل موثر در کیفیت خدمات بیمهای و همچنین شاخص تعیینکنندهای در میزان رضایتمندی مشتریان است. خوش رفتاری و احترام به بیمهگذاران حتی اگر نیاز آنها برآورده نشود موجب رضایت بیمهشدگان میشود.
موارد قابل مشاهده: امکانات و تجهیزات مناسب فراهم شده برای مشتریان در دفاتر و نمایندگیهای بیمه و همچنین در مراکز پرداخت خسارت، تعداد نمایندگیها و شعب شرکت بیمه، تعداد شعب پرداخت خسارت و میزان آراستگی ظاهری کارکنان نیز از عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان بیمه است.
- ۹۹/۰۲/۰۸
سلام ببخشید من پایان نامه دارم مینویسم و نیاز به نام نویسنده این مطلب ویا رفرنس این مطلب دارم
امکانش هست بهم بگین؟ خیلی خیلی ممنون میشم